Prisvärda prylar: Chromecast

Chromecast är en otroligt smidig pryl för att spela upp både ljud och bild till TV och högtalare trådlöst från både dator och mobiltelefon. Den finns i tre varianter: 1080p, 4K och ljud.

Jag har 1080p varianten och för 400 kr så var den ett givet köp. Dess främsta konkurrent är väl Apple TV som går loss för ca 2000 för 4K-varianten. Vilken man bör välja beror främst på vilket ekosystem man lever i och vilka prylar man äger. Använder man Android som operativsystem och Google Chrome som browser så är Chromecast det självklara valet.

Jag använder min Chromecast dagligen, främst till att spela upp Netflix och Google Play Music till TV och högtalarna som är inkopplade till den. En annan funktion som är trevlig är möjligheten att visa foton från Google Photos på den större tv-skärmen.

Den enda nackdelen jag märkt av är uppspelning av lokalt lagrad media från till exempel en dator eller NAS. Jag har testat några tillägg till Chrome, som Videostream, men har inte hittat något som fungerat felfritt. Min lösning för lokal media kommer i ett framtida inlägg.

 

Kommentera

